آموزش سناریو نویسیآموزش هابرترین هاتازه های اسکار گیم

سناریو بازی خودت بنویس | قسمت ۲

مقدمه


در قسمت قبل به چند نکته در سناریو نویسی پرداختیم که شامل سه گام شد:

گام اول به داشتن عنوان برای بازی و گام دوم به نوع جمله بندی و دیالوگ طبق شخصیت بازی و گام سوم به استفاده از اشیا طبق زمان داستان بازی پرداختیم.

هم اکنون می توانید از قسمت اول این آموزش نیز دیدن کنید:

 


در این قسمت با هم سه گام دیگر را مورد برسی قرار می دهیم:


گام چهارم

در روایت داستان نکته به خصوصی که وجود دارد، واقع گرایانه بودنش است؛ بسیاری از داستان ها وقتی برای ما روایت می شوند طبق الگو ها و ساختار های ذهنی ما نیستند!

و مسلماً ما نمیتوانیم به عنوان خواننده آن را باور کنیم و همین نکته باعث کاهش جذابیت داستان بازی برای مخاطب خواهد شد.

مثلا اگر به شما بگویند اژدهایی در سرزمین پارسیان وجود داشته است که آب از دهانش خارج می شده؛ همان الگو ها و ساختار ذهنیتان شما را به درستی این داستان به شک می اندازند.

یا اگر شما در یک بازی، زامبی ای را مشاهده کنید که صحبت می کند، برای شما باور پذیر نخواهد بود چرا که تمام ما به یاد داریم که در تمام بازی ها، فیلم ها و سریال های معتبر، زامبی ها نه قهوه مینوشند و نه صحبت می کنند.

پس چه خوب که در بازی هایمان به جای زامبی سخنگو و اژدهایی که آب از دهانش خارج می شود. زامبی ترسناک و خر خر کنان و اژدهایی آتشین را به تصویر بکشیم.

گام پنجم


اگر دقت کرده باشید در بسیاری از بازی ها ضعف دیالوگ نسبت به وضعیت شخصیت داستان وجود دارد؛ برای مثال در یک بازی، شخصیتی را داریم که پاهایش آسیب دیده است ولی خیلی ساده و راحت صحبت می کند.

برای مثال می توانید به دو جمله زیر دقت کنید:

الف) باید کلیدی برای رفتن به داخل خانه پیدا کنم!

ب) باید ی..ه کلید برای..رفت..ن به داخل خانه پیدا ک..نم!

با ایجاد همین فاصله های کوچک در بیان ادبیات شخصیت بازی، میتوانیم وضعیت سلامتش را با دیالوگ نیز به تصویر بکشیم؛ حتی از همین روش میتوانیم برای بیان ترس از زبان شخیصت بازی استفاده کنیم!

پس سعی کنید نسبت به وضعیت شخصیت بازیتان دیالوگ ها را در قالب جدیدتری بچینید.

گام ششم


نکته اخر این قسمت از سناریو نویسی را به میزان دیالوگ در بازی اختصاص میدهم؛ میزان دیالوگ هر شخصیت در بازی باید نسبت به ظاهر و موقعیت شخصیت بازیمان متفاوت باشد.

برای مثال اگر شخصیت بازی یک مدیر شرکت باشد باید جملاتش را غرور آمیز و کوتاه بنویسیم:

الف) پرونده های شرکت آرامیس تا یک ساعت دیگه بیار دفترم!

ب) پرونده آرامیس تا یه ساعت دیگه رو میزم باشه!

فکر کنم متوجه سختگیرانه بودن جمله دوم شده باشید و مطمئناً می دانید که جمله دوم بیشتر به شخصیت یک مدیر سرسخت میخورد!

اگه از جملات طولانی و زیاد برای شخصیت بزرگ و مغرور داستانتان استفاده کنید؛ مطمئنا ابهتی که در به کارگیری جمله دوم وجود دارد را جمله اول به همراه نخواهد داشت؛ اگر فرد اجتماعی باشید و در جامعه با افراد مختلف سر و کار داشته باشید حتما به این موارد بر خوردید و متوجه رفتار های متفاوتشان شده اید؛ افراد نسبت به موقعیتشان لحن و میزان حرف زدنشان متفاوت است.

پس چه خوب اگر همین واقعیات جامعه را به بازی هایتان اضافه کنید تا بازیکن هنگام بازی کردن؛ احساس کند که در یک محیط واقعی به سر می برد.


اگر این سری از آموزش های سناریو نویسی مورد پسندتان واقع شده است و خواستار ادامه این آموزش هستید میتوانید با امتیاز دادن به این مطلب با ستاره های بالای پست نظر خود را به ما اعلام کنید. امیدوارم که این آموزش برای شما دوستان عزیز مفید واقع شده باشد.

 

mohammadsaghira
محمد صغیرا متولد سال ۷۸ بازی ساز و رمان نویس؛مسلط به فتوشاپ و نرم افزار گیم میکر استودیو و زبان gml

    گراف گیمز | اپلیکیشن بررسی گرافیک بازی ها

    مقاله قبلی

    آموزش مقدماتی گودوت انجین

    مقاله بعدی

    3 نظرات

    1. مفید و آموزنده بود

    2. عالی بود خسته نباشید

    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *