آموزش سناریو نویسیآموزش هاتازه های اسکار گیم

سناریو بازی خودت بنویس |قسمت ۱

مقدمه


همه ی ما در ذهنمون داستانی هست که دوست داریم اون به تصویر بکشیم؛حالا این به تصویر کشیدن میتونه با ساخت یک انیمیشن یا فیلم یا یک بازی باشه!

و امروز در این پست ما میخوایم روش سناریو نویسی برای یک بازی را آموزش بدیم تا شما هم بتونید داستان خودتون را به تصویر بکشید.

البته سناریو نویسی مطلب کوچکی نیست که فقط تو یک پست اون بشه کامل توضیح داد؛ اما سعی میکنم تا حد امکان تمام نکات در این پست ذکر کنم…

گام اول


همیشه قبل از شروع برای داستان خودتون یک اسم انتخاب کنید؛ چرا که داشتن یک اسم در شروع کار میتونه در نوشتن داستان کمک خوبی به نویسنده بکنه!

مثلا اگر اسم داستان شما کاراگاه بی نشان باشه؛موقع دست به قلم شدن قسمتی از هدفت برای نوشتن و روند داستان مشخص میشه.

مثلا تو با این اسم کاملا میدونی که محوریت داستان باید درمورد یک کاراگاه خصوصی باشه که رسمی کار نمیکنه و نشانی هم بر سینه نداره.

الان که تو ذهنت این تصور میکنی به این نتیجه میرسی که باید کاراگاه داستان ما یک کاراگاهی باشه که به قانونی پایبند نیست. و این کاراگاه بی قانون حتما روش خودش داره!

و وقتی پله به پله روند داستان جلو میبری کلمات بعدی پشت سر هم برات زنده میشن که یک کاراگاه بی نشان چه خصوصیت هایی داره و اگه تو داستان یه پرونده عجیب بهش بدی چه روشی برای حلش داره!

پس همیشه سعی کنید قبل از نوشتن یک عنوان برای کارتون داشته باشید…

گام دوم


بعد از انتخاب عنوان کار؛ به شیوه نوشتن کلمات و دیالوگ های کاراکتر یا بهتر بگم شخصیت داستان می پردازیم…

اگه شخصیت داستان ما فردی خشمگین و ابر انسانی بود نباید تو دیالوگ ها از کلماتی استفاده کنیم که اون رو با انسان معمولی تو یک رده قرار بده…

باید جمله های یک شخصیت ابر انسانی به گونه ای باشه که غرور و اعتماد به نفس و قدرت تو جملش مشخص باشه!

برای مثال به دو جمله زیر دقت کنید:

۱. اگه بتونم به اون ساختمان نفوذ کنم کارم راحت میشه!
۲. وقتی به اون ساختمان نفوذ کردم کارم راحت تر میشه!

 

همانطور که مشخصه جمله اول محدودیت داره؛ و برای یک ابر انسان جمله جالبی نیست؛ ولی جمله دوم سرشار از قدرت و غرور که فرق این دو جمله در چندکلمه است که عوض شدن!

پس همیشه سعی کنید طبق شخصیت داستانتون دیالوگ بنویسید…

گام سوم


اگر روند داستان شما در سال ۲۰۰۰ به بعد می گذرد، بهتر تو بازی از پیدا کردن یا رساندن پیغام با نامه و وسایل ارتباطی گذشته خودداری کنید؛ و به جاش از وسایل به روز استفاده کنید.

برای مثال کاراکتر بازی یک موبایل داشته باشه که هنگام پیدا کردن اشیا و برای راهنمایی به جای پایین کشیده شدن یک نامه یا باز شدن یک کتاب راهنما یک پیامک روی اون گوشی بیاد!

یا مثلا برای روشن کردن محیط استفاده از شمع کار جالبی نیست مگر برای مکان های مخفی و قدیمی که قرار بازیکن باهاش روبرو بشه…

پس سعی کنید طبق سال و تاریخ روایت بازیتون، اشیا بازی را انتخاب کنید.


امیدوارم تا اینجا آموزش لذت برده باشید.

هم اکنون می توانید از قسمت دوم این آموزش نیز دیدن کنید:

 


 

mohammadsaghira
محمد صغیرا متولد سال ۷۸ بازی ساز و رمان نویس؛مسلط به فتوشاپ و نرم افزار گیم میکر استودیو و زبان gml

    دانلود Godot Engine 3.2.1 | موتور بازی سازی دو بعدی و سه بعدی

    مقاله قبلی

    بررسی بازی دیوا | بازی ماجرایی اندروید

    مقاله بعدی

    2 نظرات

      1. خواهش می کنم
        بهتون پیشنهاد می کنم قسمت دوم آموزش رو هم مطالعه کنید.

    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *