آموزش گیم میکرآموزش هاتازه های اسکار گیم

آموزش تعریف متغیر و ذخیره آن در گیم میکر

معرفی

در این آموزش می خواهم طریقه تعریف متغیر و ذخیره آن با استفاده از فایل ini رو آموزش بدم، با این روش افراد می توانند داده های بازی خود را ذخیره و فراخوانی کنند و برای پلتفرم های اندروید و ویندوز قابل اجراست.


پیش نیازها

  • Game Maker studio
  • این روش برای تمامی ورژن های گیم میکر استودیو قابل اجراست

 

آموزش (تعریف متغیر)

ابتدا یک آبجکت به نام global_point می سازیم…

نکته: برای عمومی کردن متغیر در تمام آبجکت ها حتما باید کلمه .global قبل از نام آبجکت نوشته شود، | نام point دلخواهه و در طول آموزش می توانید به جای point از نام دیگری استفاده کنید

سپس در ایونت Draw کد زیر را قرار می دهیم:

تا اینجا متغیر ما ایجاد شد.

نکته: حتما باید نام آبجکت با نام متغیر یکی باشه.

اگر که می خواهید متغیر شما از صفر کمتر نشود و در جریان کم شدن مقدار عدد آن منفی نشود می توانید کد زیر را به همین ایونت اضافه کنید:

حالا یک آبجکت با نام admin ایجاد می کنیم و کد زیر را به ایونت کریت این آبجکت می دهیم:

نکته: به آبجکت admin هیچ اسپرایتی نمی دهیم ، این آبجکت حکم مدیر بازی را دارد و در آن متغیر ها را تعریف می کنیم.
نکته: همیشه برای فراخوانی و تغییر مقدار یک متغیر باید نام .global قبل از آن بیاید.

حالا متغیر ما تعریف شد. به جای صفر می توانید هر عدد دیگری که می خواهید مقدار اولیه متغیر باشد به آن بدهید. آبجکت admin را وارد روم ابتدای بازی کنید تا با اجرای بازی ، اجرا شود.

تا اینجا کار ما با تعریف متغیر تمام شد و برای ایجاد تغییر در میزان متغیر در قسمت هایی از بازی می توانید با گذاشتن =- و =+از مقدار متغیر کم یا زیاد کنید، مانند کدهای زیر:


آموزش (ذخیره متغیر)

تا اینجا متغیر را تعریف کردیم و می توانیم از آن برای ساخت امتیاز در بازی استفاده کنیم.

برای ذخیره متغیر ایجاد شده می توانید از کد زیر استفاده کنید:

save.ini نام ini ایجاد شده است که قرار است متغیر در آن ذخیره شود و شما می توانید به جای آن از هر اسم دیگری استفاده کنید.

در قسمت هایی از کد که کلمه point وجود دارد، نام متغیری است که تعریف کردیم و شما اگر نام دیگری گذاشتید می توانید به جای آن نام متغیر خود را بگذارید.

این کد را در مکان هایی از بازی که می خواهید متغیر در آن زمان دخیره شود بگذارید.

برای لود متغیر و بارگذاری داده های فایل save.ini از کد زیر استفاده کنید:

د این کد هم مانند کد قبل، point همان متغیر تعریف شده است.

از این کدها می توانید در Game Start و Game End استفاده کنید و متغیر خود را ذخیره و فراخوانی کنید.


نتیجه

این روش، بهترین روش برای ذخیره و لود متغیر است که قابل اجرا روی اندروید نیز هست و به کاربر توانایی تعریف و ذخیره متغیر برای ادامه دوباره بازی توسط گیمر را می دهد. امیدوارم بتوانید از آن کمال استفاده را ببرید.

مشــــخصــات

فرمت:   zip


حجم:   2.1 مگابایت


منبع:   اسکار گیم


رمز در صورت نیاز:    www.shmgame.ir

در صورت داشتن هرگونه سوال یا مشکل می توانید از قسمت نظرات مطرح کنید.



 

shamidm
سید حمید محمدی | مدیرکل وبسایت اسکار گیم | بازی ساز | برنامه نویس | گرافیست | مسلط به فتوشاپ زبان برنامه نویسی GML

آموزش پیاده سازی قابلیت زوم در گیم میکر استودیو

مقاله قبلی

دانلود Godot Engine 3.2.1 | موتور بازی سازی دو بعدی و سه بعدی

مقاله بعدی

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *